Páté zasedání zastupitelstva

Na začátku probíhalo všechno standardně. Dokonce jsme se dočkali prezentace plánů naší stezky. Projektantka ochotně odpovídala na dotazy občanů. Ale i tak ve mě zůstal smíšený pocit. Na jedné straně krásná prezentace a velká naděje, že dotační peníze jsou a stačí jen správně podat žádost. Ale na druhé straně vědomí, že to může zhatit sebemenší problém se zainteresovanými pozemky. To je docela velké riziko. Jsem tedy zvědavý, jak k tomu občané přistoupí. Jak se bude přistupovat k pozemkům v exekucích či hypotékách? Uvidíme, jak si s tím poradí, budeme to sledovat a držet palce.
Na to, že to bylo mimořádně svolané zastupitelstvo opozicí, kvůli dvěma bodům, které odmítla zařadit do programu koalice na minulém zasedání (Zpráva o činnosti obce a Zpráva FV), tak těch bodů k řešení hodně přibylo.

(Používám pojmy koalice (velká pětka) a opozice (malá čtyřka) jen pro usnadnění identifikace táborů, které se zcela jasně vyhranily již na čtvrtém zasedání a potvrdily se teď i na pátém. Rozhodně to je jen můj výmysl a jak to vnímají jednotliví zastupitelé nevím.)

Bezproblémové body vynechám. Kde vidím problém, je, že byla odhlasována neomezená možnost měnit rozpočet paní starostce. Což je, hlavně v souvislosti s dalším bodem hodně nestandardní.
Hlavní bod zasedání: Zpráva Finančního výboru přednesená jeho předsedkyní Ing. Kocourkovou strhla melu. V podstatě šlo o to, že FV nemohl provést kontroly hospodaření podle plánu schváleného zastupiteli z důvodu odepření informací paní účetní. Bylo požadováno po zastupitelstvu zaujetí stanoviska k tomuto problému. Problém je velice jednoduchý. FV požaduje data z účetnictví v elektronické formě, kvůli možnosti součtování atp. Paní účetní je nechce dát. Nejprve argumentovala chráněním osobních dat. To nevyšlo, protože zastupitelé mají podepsanou mlčenlivost a mají právo na veškeré informace z obce. Teď nový argument, poplatky – přenesená působnost státu. V pořádku, nečekejme na rozuzlení. Tohle nikoho nezajímá, stačilo by tyhle účty v excelu jen sumarizovat a vypustit detaily a FV mohl pracovat. Zvláštní, že s papírovou formou problém nemá, ale s elektronickou verzí toho samého problém má. Opět se strany nedohodly. Paní předsedkyně FV nakonec vyřkla nedůvěru v hospodaření obce právě kvůli těmto nepochopitelným obstrukcím.
Požadavek FV by nikoho nezatížil, jak se snažila nesmyslně tvrdit paní Kyselová, šlo by v plánu kontrol maximálně o půl hodiny za měsíc pro paní účetní. To je velká cena za jistotu, že dobře hospodaříme? Dále zase pokračovaly útoky, proč má FV tolik kontrol atp. Nabyl jsem stejného dojmu jako FV. Ti lidé se bojí a o dohodě nemůže být řeči. Musí rozhodnout někdo vyšší. To pochopil Ing. Jelínek a podal návrh na revokaci (zrušení výnosu) plánu kontrol FV, které bylo nedávno schválené. Aby se dozvěděl komu kontrola hospodaření vadí. Hlasování bylo pro všechny překvapivé. Ruku proti kontrole hospodaření obce zvedlo pět zastupitelů, jmenovitě paní starostka Šomodíková, pan místostarosta Šebesta, pan místostarosta MVDr. Jurovic, paní Kyselová i pan Martin Blahuš. Největší zklamání z jediného vzdělaného člověka v koalici už mě nezraňuje.

Pro mě je jediná ekonomická autorita v zastupitelstvu právě předsedkyně FV. Prošla si ekonomický obor od účetní až po dlouholetého ekonomického ředitele velkého podniku. Věřím jí, že ví, co dělá a proč to chce. A nevěřím těm, kteří se z jakéhokoliv důvodu kontrole hospodaření brání.

Závěr je jednoznačný, paní starostka znovu o další kus posílila svou pozici až na samo nebe. Semknutí loutek je zase o něco pevnější a zdravý rozum opět prohrál. Opozice je zase o kousek vzdálenější, ale o to blíž k nám, k obyčejným občanům.

Jsem zvědavý co bude dál. Asi nový předseda FV bude Martin Blahuš anebo bude mít KV, když si to vymění s paní Kyselovou. Víc možností není a divil bych se, kdyby za těchto podmínek chtěl s nimi někdo spolupracovat, dělat někomu nesvéprávnou loutku nemá nikdo z opozice zapotřebí. A sami sebe přece nemusí kontrolovat. Někdo napíše fiktivní kontrolní zprávu – a je to, zákon dodržen. 🙂 Tak jsme na to zvyklí, ne?

 

5 thoughts on “Páté zasedání zastupitelstva”

  1. Krásně se všichni chytili na udičku, hozenou Ing. Jelínkem. Bez přemýšlení a rychle.
    Nerozumím ale panu Blahušovi, který tvrdil, že účetnictví nerozumí. Ale basa se musí poslušně držet.

    1. Je fakt, že když nevím o čem se hlasuje, nebo tomu nerozumím, tak se hlasování raději zdržím. Nikdo nerozumí všemu.
      Chytli se opravdu hezky. Asi nejúsměvnější trapas, který jsem na zastupitelstvu kdy viděl 🙂

  2. To bylo řečí na 1. zasedání ZO o transparentnosti a videonahrávkách ze zastupitelstva. Dnes je půl roku pryč a nic z toho neexistuje.
    Ptala jsem se starostky, zda je možné zveřejnit smlouvu s fy, která zajistila nové osvětlení? Odpověděla mi otázkou, proč zrovna TUTO SMLOUVU? Řekla jsem, že proto, protože zrovna tato smlouva mě zajímá a možná bude zajímavá i pro ostatní občany.
    Nezveřejní ji , je k nahlédnutí na OÚ. Pro paní starostku je jednodušší, aby občany okrádala o čas a oni chodily na úřad a stále něco chtěli, než aby vše zveřejnila na obecních stránkách.
    Tak to je transparentnost po Lomnicku.

    1. Když někdo nechce poskytnout účetní deník Kontrolnímu výboru, který má ze zákona povinnost kontrolovat hospodaření obce, je jasné, že si tam něco pečou. A podle zlé krve, kterou to vyvolává, nepůjde o desetníky.
      Ale v případě povinného vyvěšování smluv, stále ještě zákon nepřikazuje. Samozřejmě, někteří starostové už předběhli dobu a nečekají na povinnost, ale dobrovolně zveřejňují obsah smluv na internetu, v rámci transparentnosti a jako důkaz poctivosti: Když nemám co skrývat, tak není problém zveřejňovat.
      Zatím je to na nás, na občanech, postarat se o informace. O kopii smlouvy jsem požádal a tím pádem ji budou muset i vyvěsit jako poskytnutou informaci.

  3. Aniž bych to tušila, požádala jsem o kopii smlouvy dnes také. Pro zaměstnance úřadu práce navíc. A za to mohou poděkovat paní starostce. Asi je to tak pro ně lepší.

Komentáře nejsou povoleny.